Daisypath Anniversary tickers

Friday, August 29, 2008

3DR? apa tu?

Apakah itu 3DR?

Daripada pemahaman dari segi konsep mahupun teknologi, apa yang saya faham melalui konsep 3DR adalah merupakan satu teknik fotografi di mana menggunakan dua pemprosesan imej yang di ambil dengan hanya menggunakan "flash". Dengan pemprosesan imej ini maka imej itu akan di proses menjadi seakan-akan imej yang berbentuk 3D ataupun tiga dimensi. Proses ini tidaklah begitu rumit jika hendak di bandingkan dengan HDR ataupun mana2 teknik yang ada di ketika ini. 3DR juga adalah satu kaedah yang menjimatkan kos, jika hendak kita membuat perbandingan terutama kaedah laser. Kaedah laser adalah lebih "precise" @ tepat tetapi kos nya adalah mahal. Jika ada di antara kita yang pernah menggunakan kaedah laser bagi memproseskan imej 3D pasti anda pun tahu berapa kos untuk sesuatu bangunan kan?

Baiklah tidak banyak yang dapat di perkatakan ataupun di bandingkan dengan kaedah laser dengan 3DR cuma yang pasti adalah dari segi kos mahupun kemudahan yang boleh di katakan simple setup. Walaubagaimanapun kaedah 3DR masih lagi di dalam kajian dan masih lagi belum sempurna dari segi "image rendering" jika hendak kita bandingkan juga dengan kaedah laser itu. Tetapi ini adalah berita baik bagi fotografer yang inginkan kelainan daripada HDR ataupun teknik impose mahupun post-processing yang lain dan ini adalah keutamaan kepada fotografer yang inginkan kelainan. Cubalah sekiranya anda ingin menjadi "pioneer" di dalam pemproses imej 3DR. Salam Merdeka daripada saya dan Selamat Berpuasa di Bulan Ramadhan Al-Mubarak.

p.s : Jangan lupa join saya di sini : http://www.flickr.com/groups/3dr/ &http://www.newscientist.com/video.ns?bctid=1756096294

5 comments:

Mem Aluya said...

Ooo... saya tau 3R jer... respon relax dan respek persekitaran anda...

Unknown said...

saya juwe! saya sokong kak tiri itu!

Unknown said...

ermm takpelah janji kita ini sihat di bulan Ramadhan heheheh

floweristachantress said...

huhuhuhuh kalau pensil HB ngan 2B tu k.gee faham ler..

Unknown said...

ermmm cincan pon ske dengan dua2 jenis pensel itew kak gee, saya menggunakan nya untuk bowat lukisan heheheheh hiks