Friday, August 8, 2008

Sabtu ialah hari yang berhoyeeee

Harini adalah merupakan hari Sabtu yang bulih berhoye hoyeeeee, ermm harini adalah hari menengok wayang dan berjalan di bandar palma adalah merupakan satu kewajipan serta menghadiri pasar malam adalah juga satu kewajipan bagi seseorang warga di bandar palma. Mana2 orang di Malaysia amnye ramai mengenali @ mengetahui apa itew pasar malam. 

Pasar malam atau lebih di kenali sebagai "Bazaar" di dalam bahse omputih lebih kepada pasar yang menjual barang keperluan harian seperti ikan, baju bundle, hapam balik dan sebagainye. Ianya hanya berlaku ataupun di adakan seminggu sekali sahaja di sesuatu tempat, tidakkah ianya unik kerna ianya sekali seminggu huhuhuhu. Walhal kita bley beli barangan tersebut di pasar2 yang lain dan lebih menarik mahupun sedap, tetapi ini adalah pasar malam kita tak bulih membandingkan apa yang di katakan permata atau kaca. Cuba kita bayangkan jika pasar malam tidak wujud, bagaimanakah kita ingin meningkatkan ekonomi bangsa melayu secara amnye rakyat Malaysia? cuba kita bayangkan bagaimana kita nak makan hapam balik yang manis dan cantik molek dan bergetah gitew haaa *wink wink*. Kemudiannya bagaimana kita bley mengekalkan kuih muih tradisi melayu lama seperti kuih samprit err kuih lapis, kuih onde2, kuih telinga keling dan sebagainye.

Pelbagai faktor mengapa pasar malam perlu wujud bukan sekadar nama mahupun darjat di pertikaikan tetapi faktor yang pelbagai perlu di pastikan. Pasar malam telahpun wujud sekian lama di Malaysia, Singapura dan Indonesia *sumber daripada wikipedia*, namun berapa ramai kita warga Malaysia yang kerap dan acap kali ke Pasar Malam? Cuba bertanyakan diri sendiri apakah kita ni tidak mahu ke Pasar Malam? ataupun kita malu akan Pasar Malam?

Renung-renung kata daripada saya dan sekian untuk kali ini daripada saya Datok Dr. Cincan Falsampah 360. Salam.

Yang Menaip pada Hari Sabtu berhoye,
Cincan le hehehehe.hiks. <-- tiru yayake :P

6 comments:

Dory said...

dah lame gak xg pasar malam ni.. ujan la plak arini.. minggu dpn la.. hehe

meeboo said...

last gi hari semalam tapi tak beli banyak barang, gi pasar malam kat gambut oh rindunye roti john eheks

Gee said...

hamboi.. cincan berhoyea di pasar malam yer.. hhuhuhhuhu lama sungguh k.gee tak singgah ke pasar malam..

tapikan pasar malam terbesar di Asia thn 2002 k.gee dah pegi.. kat Taipei... memang cam nak pengsan meround jalan kaki pas tu patah balik naik kete.. huhuhuhu

meeboo said...

omak aih benar ke kak gee? pasar malam yang terbesar di Asia ialah di Taipei? uiiiihh musti banyak mende bulih membeli dan musti banyak hapam balik hehehehehe.hiks

Gee said...

hapam balik tu ada juwe rasanya.. tapi lain lah sikit.. tapi yg banyaknya tah fishball ke apendeball tah yg dicucuk2 ngan lidi.. huhuhuhu idak ler k.gee cube2 nak mengambek tau.. buatnyer dia kata nih halal pork ball tak ke haru.. :))

ha masa tu jugak kat M'sia nih baru2 je nak ada air yg pearl tu.. kat sana memang femes kedemeklah time tu.. bersungguh2 org yg bawak kitorang tu nak soh rasa.. tah halal ke tidak.. so k.gee tgk je lah.. hihihihi

meeboo said...

uiiiihhh pork ball hehehehe.hiks