Thursday, September 13, 2012

Cari Dowit Lebih?

Tengok topik saje macam dah nak rasa malas aku bercerita kat sini, mungkin? tapi inilah di katakan nak mencari rezeki yang lebih lagi. Al-maklumlah zaman skang ni, nak masyuk kenalah berusaha lebih jika nak dapat hasil nya kan? 

So mana2 orang pun kat dunia ni, klo takde usaha macam mana lah awak tu nak beli kereta? nak beli rumah? nak beli cekedis pun memikir dua tiga kali. 

Seseorang lelaki tak kiralah yang bergelar suami, anak, abang, mahupun Hamba Allah sekalipun kita akan tetap dengan zahir kita untuk meningkatkan usaha kita ke arah maksimum. Yelah contoh ye; macam kita tak kuat solat tapi kita memikirkan pahala dan bagaimana kita nak zuhud kepada yang esa Allah? 

Kita berusahalah dengan ikhtiar kita seperti rajin ke masjid berjemaah, kemudian selalu mendengar usrah, ceramah dan sebagainya, dan kemudian berpegang teguh kepada rukun Islam kita itu ye. Macam juga bagaimana kita nak meningkatkan usaha murni kita ke arah kekayaan macam2 kita akan lakukan demi nak tengok diri kita berjaya.

Setakat ini Alhamdulillah ramai kawan2 yang dah boleh di katakan ber"aset" tidak kiralah rumah, kereta, harta benda dan sebagainya. Tetapi sebanyak mana aset anda? hehehehe bukanlah aku nak audit korang punya harta ataupun aset sedia-ada, tetapi sebagai benchmark untuk korang lengkapkan lagi diri ke arah maksimum.


Tapi bukan itu aku nak taip skang ni, aku betul2 nak mencari dowit lebih skang ni, klo bley nak buat passive income, tetapi tak tahu nak buat apa bondo? nak meniaga tapi modal pun siput, nak jadi investor property ermm modal pun tak cukup. Nak main saham tapi modal siput lagi lagipun tak berani nak main besor2 hehehehehehe. So bagaimana aku nak tingkatkan passive income aku ni? kengkawan ada cara2 tak?

Klo nak JV ngan aku, aku nak tapi tengoklah dulu dan ikutlah kemampuan aku yang serba kekurangan lagi ini. Oklah sekian untuk topik harini, mungkin akan sambung di kemudian hari.

No comments: